DEVAM: 69- Aşura Günü (Muharrem Ayının Onuncu Günü) Oruç Tutmak
حدثنا
أبو معمر:
حدثنا عبد
الوارث: حدثنا
أيوب: حدثنا
عبد الله بن
سعيد بن جبير،
عن أبيه، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما قال: قدم
النبي صلى
الله عليه
وسلم
المدينة،
فرأى اليهود
تصوم يوم
عاشوراء،
فقال: (ما هذا).
قالوا: هذا يوم
صالح، هذا يوم
نجى الله نبي
إسرائيل من عدوهم،
فصامه موسى.
قال: (فأنا أحق
بموسى منكم).
فصامه وأمر
بصيامه.
[-2004-] İbn Abbas r.a. şöyle dedi: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
Medine'ye gelince Yahudilerin aşura günü oruç tuttuğunu gördü. Onlara: "Bu
nedir?" diye sordu. Yahudiler: "Bu güzel bir gündür. Allah
İsrailoğullarını düşmanlarından bu gün kurtardı, bu sebeple Musa bugün oruç
tuttu" dediler. Bunun üzerine Hz. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem:
"Ben Musa'ya (Musa'nın yaptığını yapmaya) sizden daha layığım" dedi.
O gün oruç tuttu ve aşura gününde oruç tutulmasını emretti.
Tekrar: 3397, 3943, 4680, 4737
حدثنا
علي بن عبد
الله: حدثنا
أبو أسامة، عن
أبي عميس، عن
قيس بن مسلم،
عن طارق بن
شهاب، عن أبي
موسى رضي الله
عنه قال:
كان
يوم عاشوراء
تعده اليهود
عيدا، قال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (فصوموه
أنتم).
[-2005-] Ebu Musa r.a. şöyle dedi: Yahudiler aşura gününü bayram olarak
kabul ederlerdi. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem de (ashabına): "Siz de
bugün oruç tutun" buyurdu.
حدثنا
عبيد الله بن
موسى، عن ابن
عيينة، عن عبيد
الله بن أبي
يزيد، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما قال: ما
رأيت النبي
صلى الله عليه
وسلم يتحرى
صيام يوم فضله
على غيره إلا
هذا اليوم،
يوم عاشوراء،
وهذا الشهر،
يعني شهر
رمضان.
[-2006-] İbn Abbas r.a. şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in, diğer günlerden faziletli bulduğu hiçbir günde aşura orucuna devam
ettiği gibi oruca devam ettiğini görmedim.
Yine bu ayda, yani Ramazan ayında oruca devam ettiği gibi de
hiçbir ayda oruca devam ettiğini görmedim.
حدثنا
المكي بن
إبراهيم:
حدثنا يزيد،
عن سلمة بن
الأكوع رضي
الله عنه قال:
أمر
النبي صلى
الله عليه
وسلم رجلا من
أسلم: (أن أذن
في الناس: أن
من كان أكل فليصم
بقية يومه،
ومن لم يكن
أكل فليصم،
فإن اليوم يوم
عاشوراء).
[-2007-] Seleme İbnü'l-Ekva' (r.a.) şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem Eslem kabilesinden bir adama şunu emretti: "İnsanlara şunu ilan
et: Kim bir şey yiyip içtiyse günün geri kalan kısmında oruç tutsun. Kim bir
şey yiyip içmediyse bu günü oruçlu geçirsin. Çünkü bu gün aşura günüdür".
AÇIKLAMA: Bu bölümde, aşura
günü oruç tutmanın hükmü ele alınmaktadır.
Fakihler aşura gününün hangi gün olduğunda ihtilaf etmiştir.
Çoğunluk bunun Muharrem'İn onuncu günü olduğunu söylemiştir.
Zeyn İbnü'l-Müneyyir şöyle demiştir: Çoğunluk, aşuranın Muharrem
ayının onuncu günü olduğunu kabul etmiştir.
Bazı alimler şöyle demişlerdir: Hz. Nebi'in Sallallahu Aleyhi ve
Sellem Müslim'de yer alan "Önümüzdeki yıl hayatta olursam dokuzuncu günü
oruçlu geçireceğim" sözü iki anlama gelebilir: Birincisi, Hz. Nebi bu
sözle onuncu gün oruç tutmayı dokuzuncu güne nakletmeyi istemiştir. İkinci
ihtimale göre ise onuncu güne dokuzuncu günü de eklemeyi istemiştir. Hz. Nebi
bunu açıklamadan vefat ettiğinden ihtiyat her iki gün de oruç tutmayı
gerektirir. Buna göre aşura orucu üç mertebedir: En azı tek başına onuncu günü
oruçlu geçirmek, ortası dokuz ve onuncu günü oruçlu geçirmek, bunun da
üzerinde olanı dokuz, on ve onbirincİ günleri oruçlu geçirmektir.
Ibn Abdilberr aşura orucunun artık farz olmadığı, müstehap
olduğu konusunda icma bulunduğunu nakletmiştir. İbn Ömer özel olarak o günde
oruç tutmanın mekruh olduğu görüşünde idi. Ancak bu görüş sonradan ortadan
kalk-nıştır.